vrijdag 7 november 2014

Dubbele gerstekorrel steek met een breiring of breiraam breien

breiring; breiraam; gerstekorrel; dubbele gerstekorrel; breien; steek; steken; leren;
De dubbele gerstekorrel steek is bij het breien een variant op de gerstekorrel steek. De dubbele gerstekorrel steek wordt ook wel de Ierse gerstekorrel steek genoemd.

Bij de gewone gerstekorrel steek brei je in de eerste rij telkens een rechte steek en dan een averechte steek. In de tweede rij doe je hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde. Dus boven de rechte steek komt een averechte steek en boven de averechte steek komt een rechte steek.

Bij de dubbele gerstekorrel steek brei je in de eerste én tweede rij een rechte steek en dan een averechte steek. De volgorde blijft daarbij in beide rijen hetzelfde. Dus de rechte steek komt boven een rechte steek en de averechte steek komt boven een averechte steek.
In de derde wordt de volgorde omgekeerd. Dus boven de rechte steek komt een averechte steek en boven de averechte steek komt een rechte steek. De vierde rij wordt weer hetzelfde gebreid als de derde rij.

Met een breiring of breiraam kun je de rechte steek op 3 manieren maken: de officiële rechte steek, de rechte U-steek en de rechte E-steek. Bij het combineren van recht en averecht maak ik altijd proeflapjes om te kijken welke steek het mooiste is. Zet daarvoor 15 steken op en brei 20 rijen van de dubbele gerstekorrel steek. Doe dat eerst met de rechte E-steek, dan met de rechte U-steek en tot slot met de officiële rechte steek. Vergelijk de proeflapjes en kies uit met welke steek je verder wilt gaan.
Voor bovenstaande foto heb ik de officiële rechte steek gebruikt.
In onderstaand filmpje laat ik zien hoe je recht en averecht breit met een breiring of breiraam.

Ik heb me voor deze steek laten inspireren door een beschrijving in het boek "nieuwe breitechnieken" van Lesley Standfield en Melody Griffiths. Hoewel dit boek is gescheven voor het breien op breinaalden, staan er tientallen prachtige steken in beschreven die met enige aanpassing ook op een breiring om breiraam gemaakt kunnen worden.

In onderstaand filmpje laat ik zien hoe je recht en averecht breit met een breiring of breiraam:

Een reactie posten