vrijdag 7 november 2014

Gerstekorrel steek met een breiring of breiraam breien

gerstekorrel; steek; breien; leren; breiring; breiraam; steken;
De gerstekorrel steek is een van de basissteken bij het breien. De steek is eenvoudig om te maken. In de eerste rij brei je telkens een rechte steek en dan een averechte steek. In de tweede rij doe je hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde. Dus boven de rechte steek komt een averechte steek en boven de averechte steek komt een rechte steek.

Met een breiring of breiraam kun je de rechte steek op 3 manieren maken: de officiƫle rechte steek, de rechte U-steek en de rechte E-steek. Bij het combineren van recht en averecht maak ik altijd proeflapjes om te kijken welke steek het mooiste is. Zet daarvoor 15 steken op en brei 20 rijen van de gerestekorrel steek. Doe dat eerst met de rechte E-steek, dan met de rechte U-steek en tot slot met de officiƫle rechte steek. Vergelijk de proeflapjes en kies uit met welke steek je verder wilt gaan.
Voor bovenstaande foto heb ik de rechte U-steek gebruikt. Die vond ik zelf het mooiste.

In onderstaand filmpje laat ik zien hoe je recht en averecht breit met een breiring of breiraam:

Pinterest

4 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik wil graag de dubbele gerstekorrel breien op een breiring met 36 pinnen, kan dat?

    Groetjes
    Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen probleem. Je kunt deze steek met een even aantal en een oneven aantal pinnen doen. Gewoon na elke 2 rijen de steek wisselen (recht wordt dan averecht en averecht wordt dan recht).

      Succes!

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat je me kunt helpen. Ik heb de rechte breiramen van Zeeman en wol voor pen 9-10. Het werken is zo zwaar dat ik er heel zere handen van krijg en de proeflapjes zijn heel stijf. Ik heb de 8-jes steek geprobeerd en de honingraatsteek. Welk alternatief raad je me aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allereerst excuses voor deze late reactie. Misschien heb je er toch nog wat aan. Ik raad je aan om met een dunner garen te werken. Ik werk zelf graag met garen voor pen 7-8 of met een dubbele draad garen voor pen 4-5.

      Verwijderen