vrijdag 7 november 2014

Makkelijk (huis)sokken met een breiring breien

sok; sokken; breien; breiring; breipatroon; makkelijk; eenvoudig; beginner; snel; leren;
Op koude avonden doe ik altijd lekker warme sokken aan als ik 's avonds op de bank zit. Deze heerlijk warme sokken zijn gemaakt met de kleinste breiring. De sokken worden aan één stuk gebreid. Eerst wordt een lekker dubbele boord gemaakt en zelfs de hiel wordt met de breiring gemaakt.

Ik heb deze sokken gemaakt op de kleinste breiring van Zeeman / Action. Deze breiring van 13 centimeter heeft 24 pinnen. Om de sokken extra warm te maken, heb ik een dubbele draad breigaren gebruikt van een naalddikte 5-6. De sokken worden gebreid met de rechte E-steek. Door het dikkere breigaren en de makkelijke steek, kun je deze sokken heel snel breien. Over één sok doe je ongeveer 1,5 uur.

Een nadeel van de sok is wel dat er bij de hiel wat openingen kunnen ontstaan. Mocht je dit storend vinden, dan kun je deze openingen makkelijk dichtnaaien. In onderstaande Youtube filmpje geef ik dat ook aan.

In onderstaand Youtube filmpje laat ik zien hoe je deze (huis)sokken breit op een breiring.

Pinterest

2 opmerkingen: