maandag 19 januari 2015

Dubbele steek (1-over-2-steek) op een breiring of breiraam breien

Breiring; Breiraam; Breien; Steek; Steken; Breisteek; Breisteken; Recht; dubbele steek; 1-over-2-steek; Loom; knitting; Makkelijk; Beginner; Eenvoudig; Hobby; Hoe
Vind je de e-steek te los en zoek je toch een makkelijke steek op de breiring of het breiraam? Probeer dan eens de dubbele steek. De dubbele steek wordt ook wel de 1-over-2-steek genoemd. Bij deze steek worden 3 rijen om de pinnen van de breiring of het breiraam gewikkeld met de e-steek. Daarna haal je het onderste lusje over de bovenste 2 lusjes.

De dubbele steek is strakker en netter dan de gewone e-steek op een breiring of een breiraam en heeft ook minder ruimte tussen de steken. De dubbele steek doet een beetje denken aan de boordsteek en kan daar eventueel ook voor gebruikt worden. De dubbele steek is echter wel flexibeler dan een boordsteek.

Zelf gebruik ik de dubbele steek regelmatig als ik een muts brei op een breiring. Als de rand met de e-steek te groot wordt en een kleinere breiring geen optie is (omdat het dan weer te klein wordt), gebruik ik de dubbele steek voor een strakkere rand.

In onderstaand filmpje leg ik uit hoe de dubbele steek gebreid wordt op een breiring of breiraam. In het filmpje gebruik ik een dubbele draad breigaren Royal van Zeeman. Dit breigaren heeft een naalddikte van 4-5.

In onderstaand Youtube filmpje laat ik zien hoe je de dubbele steek breit op een breiring of breiraam:


Blijf op de hoogte van de laatste breipatronen en steken voor een breiring of een breiraam. Volg deze website op:



Pinterest





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen