maandag 12 januari 2015

Muts op breiring breien (achtjessteek + enkele boordsteek)

breiring; muts; breien; breipatroon; patroon; achtjesstee; boordsteek; knifty knitter; knitting loom;
De rand van deze muts is gebreid in de enkele boordsteek. De muts zelf is gebreid met de achtjessteek.
Ik heb al eerder een filmpje gemaakt over de dubbelzijdige achtjessteek op een breiraam. Maar deze achtjessteek is op een breiring gemaakt en ziet er totaal anders uit. Als je op een breiring de achtjessteek maakt krijg je vierkantjes, maar door een dik breigaren te gebruiken vallen die vierkantjes dicht en krijg je een lekker zachte en warme steek. Uitstekend geschikt voor muts dus.

Deze muts is een variant op de makkelijke muts in de e-steek waar ik eerder een filmpje over maakte.
Ook deze muts heeft aan de onderkant een lekkere dubbele boord. In het onderstaande filmpje leg ik kort nog even uit hoe de muts in elkaar wordt gezet. Gaat die uitleg te snel? Kijk dan naar het uitgebreide filmpje van de makkelijke muts in de e-steek.

Ik heb deze muts gebreid met breigaren Marl van Zeeman. Dit breigaren heeft een naalddikte van 7-8.
Wil je de muts in een andere maat breien? Kijk dan hier voor een handige maattabel.

In onderstaand Youtube filmpje laat ik zien hoe je deze muts breit op een breiring:

Een reactie posten