maandag 19 januari 2015

Welke breiring gebruik je voor een muts

Als ik een muts wil breien op een breiring vraag ik me altijd af welke maat breiring ik moet nemen.
Op de website "als haken je lief is" vond ik een erg handig overzicht met maten van hoofden.
Ik heb daar onderstaande gegevens uit overgenomen.
Omtrek Lengte
Net geboren 34 cm 13 cm
3 mnd 41 cm 15 cm
6 mnd 43 cm 16 cm
12 mnd 46 cm 17 cm
2 jr 48 cm 18 cm
3-5 jr 51 cm 19 cm
6-10 jr 53 cm 20 cm
Small 56 cm 21 cm
Medium 58 cm 22 cm
Large 61 cm 23 cm
Een breiwerk rekt altijd een beetje op en je wilt natuurlijk dat een muts goed om het hoofd past. Daarom trek je altijd 1 centimeter van de omtrek af om te bepalen hoe groot de muts moet worden.
De lengte in bovenstaande tabel is de gemiddelde lengte van de onderkant van het oor tot aan de kruin. 

Toch helpt deze tabel nog niet om te bepalen welke breiring je moet nemen voor een muts. Want elke steek pakt weer anders uit. Als ik een muts brei in de maat medium, kan ik bijvoorbeeld met de e-steek prima de op één na grootste breiring van Zeeman / Action gebruiken. Maar als ik in een strakkere steek brei, zoals de u-steek, gebruik ik de grootste breiring voor dezelfde maat.

Je zult dus proeflapjes moeten maken om te bepalen welke ring je moet gebruiken voor een muts.
Zet op minimaal 15 pinnen steken op met het breigaren dat je wilt gebruiken. Brei minimaal 10 rijen van de steek die je wilt gaan maken. Haal dan het proeflapje van de breiring af (afkanten is niet nodig, het is immers maar een proeflapje). 
Meet hoe breed en hoe lang het proeflapje is geworden. Aan de hand van bovenstaande tabel kun je nu bepalen hoeveel pinnen je nodig hebt om een muts te breien en hoeveel rijen je nodig hebt voor de lengte.


9 opmerkingen:

  1. Wat een leuke site. Via een filmpje op youtube (huissokken breien op een breiring) kwam ik hier terecht. Een hele tijd geleden heb ik op een breiring met een dubbele draad een muts gebreid voor mijn zoon. Op het eerste oog ziet de muts er goed gesloten uit, maar als hij de muts opzet, rekt de muts zover uit dat de muts "gaatjes" heeft. Voor mijn gevoel heb ik de muts heel strak gebreid (kreeg er pijn van in mijn handen). Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het compliment! Waarschijnlijk heb je die muts gebreid met de e-steek. Dat is inderdaad een steek die losjes breit, Als je dikkere wol gebruikt worden de gaatjes minder. Je kunt de muts ook maken op een grotere breiring zodat deze minder uitrekt.
    Maar je kunt ook een andere steek gebruiken. De u-steek of de officiële rechte steek breien bijvoorbeeld veel strakker. Op deze pagina vind je diverse steken.
    http://breiring.blogspot.nl/p/overzicht-breisteken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst bedankt voor deze overzichtelijke site, ik heb al menig uurtjes doorgebracht om te lezen en keren breien met de breiring maar blijf met een probleem zitten : heb de set van de zeeman gekregen voor mijn verjaardag en dacht ga een mits breien maar ik heb het idee dat de pinnen te dik zijn en de ruimte te wijd zijn, weet u of er andere ringen bestaan met dunnen pinnen en minder tussenruimte? En waar koop ik die? En moet ik op de set die ik heb wol dikte voor pennen 6 gebruiken of kan ik er ook op breien met 4 omslagen ( halve steek) En een muts breien? Alvast bedankt. Gr Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allereerst bedankt voor het compliment en mijn excuses voor de late reactie. Op de breiring van Zeeman werk ik vaak met garen voor naalddikte 7-8. Ook werk ik vaak met een dubbele draad van naalddikte 4-5. Je kunt inderdaad ook de halve steek gebruiken.
      Daarnaast heb ik de Martha Stewart loom, deze kun je online bij diverse (Amerikaanse en Nederlandse) winkels kopen. Ik heb die van mij gekocht via amazon.com. Bij deze loom kun je zelf bepalen of je met dikke of dunne pinnen wilt werken.
      Er zijn ook looms die nog dunnere pinnen hebben, daar heb ik nog geen ervaring mee. Deze zijn online of in handwerkwinkels beschikbaar.

      Verwijderen
  4. Ik wil graag sokken breien op de breiring, maar hoe zit dat met de maten? Moet maat 43/44 hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de eerste plaats ben ik heel blij met deze site. Wat mij echter niet helemaal duidelijk is, is de tabel. Ik wil een muts breien voor mijn kleinzoon. Zijn hoofd is ongeveer 52 cm omvang. Met een proeflapje breien snap ik nog niet welke ring ik moet gebruiken als ik het maak in de E steek. Kunt u mij misschien helpen? Alvast dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de breiring patronen geweldig en heb ze al veel gebruikt. De patronen zijn duidelijk.
    Groetjes Sjaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind de breiring patronen geweldig en heb ze al veel gebruikt. De patronen zijn duidelijk.
    Groetjes Sjaan

    BeantwoordenVerwijderen